CHRISTIAN-MATHIAS WELLBROCK

Researcher & Teacher

Hamburg Media School

Digital Journalism | Media Management | Platforms | Sports Economics

I am a researcher, teacher and innovator at the Hamburg Media School. Before that, I was Associate Professor of Media and Technology Management at the University of Cologne. In most of my research, I employ empirical methods to address business and regulatory problems in media industries. If you are interested in the effects of digitization on journalism and would like to get in touch, drop me a message (cmwellbrock@gmail.com) or visit me on ResearchGate. My Twitter handle is @docwellbrock.

Publications

2022

Püchel, L. & Wellbrock, C.-M. (2022). Judging A Magazine by Its Cover – A Conceptual Framework to Understand Sales Through Content and Design Interaction. International Journal on Media Management, http://doi.org/10.1080/14241277.2022.2089990

Wellbrock, C.M. & Buschow, C. (2022). Plattformen im Digitaljournalismus – Interindustrielle und interdisziplinäre Grenzübertritte. Communicatio Socialis (1/2022) 55: 44-56. http://doi.org/10.5771/0010-3497-2022-1-44

2021

Püchel, L. & Wellbrock, C.M. (2021). Examining the digital renewal of news communication: A categorization of presentation modes in digital journalism. New Media & Society. https://doi.org/10.1177/14614448211059488

O’Brien, D. & Wellbrock, C.-M. (2021). How the Trick is Done – Conditions of Success in Entrepreneurial Digital Journalism. Digital Journalism. https://doi.org/10.1080/21670811.2021.1987947

Kouki-Block, M. & Wellbrock, C.-M. (2021): Influenced by Media Brands? A Conjoint Experiment on the Effect of Media Brands on Online Media Planners' Decision Making, Journal of Media Business Studies, https://doi.org/10.1080/16522354.2021.1899741

Klaß, N. & Wellbrock, C.-M. (2021): When journalists become stars: drivers of human brand images and their influence on consumer intentions, Journal of Media Economics 32(1-2), 35-55, 10.1080/08997764.2021.1889814

2020

Wellbrock, C.-M., Kure, M. A., & Buschow, C. (2020): Competition and Media Performance: A Cross-National Analysis of Corporate Goals of Media Companies in 12 Countries, International Journal of Communication 14, 6154–6181. https://ijoc.org/index.php/ijoc/article/view/13576

Wellbrock, C.-M. (2020b): Plattformökonomik, Bundling und Marktpotential – Eine ökonomische Perspektive auf ein „Spotify für Journalismus“, MedienWirtschaft 17(2-3), 6-17. https://doi.org/10.15358/1613-0669-2020-2-3-6

Wellbrock, C.-M. (2020): Spotify für Journalismus, Verlagsplattform oder digitales Pressegrosso – Drei Szenarien für eine anbieterübergreifende Journalismusplattform, Journalistik 3(2), 131-149. https://doi.org/10.1453/2569-152X-22020-10676-de

Wellbrock, C.-M. & C. Buschow (2020). Money for Nothing and Content for Free? Paid Content, Plattformen und Zahlungsbereitschaft im digitalen Journalismus, Nomos. https://doi.org/10.5771/9783748907251

Buschow, C. & Wellbrock, C.-M. (2020). Die Innovationslandschaft des Journalismus in Deutschland, Expertise Report for The Media Authority North Rhine-Westphalia. https://www.medienanstalt-nrw.de/fileadmin/user_upload/NeueWebsite_0120/Zum_Nachlesen/Gutachten_Innovationslandschaft_Journalismus.pdf

Wellbrock, C.-M. & M. Wolfram (2020): Der Grimme-Preis als Qualitätssignal – eine quantitative Analyse in der Kategorie »Information & Kultur«, in: Gerlach, F. (ed.): Medienqualität – Diskurse aus dem Grimme-Institut zu Fernsehen, Internet und Radio, 57-74. https://doi.org/10.14361/9783839450024-005

Wellbrock, C.-M., C. Zabel (2020) (ed.): Innovation in der Medienproduktion und –distribution. Proceedings der Jahrestagung der Fachgruppe Medienökonomie der DGPUK 2019, Köln. https://www.dgpuk.de/de/jahrbuecher.html

O’Brien, D., C.-M. Wellbrock & N. Kleer (2020): Content for Free? Drivers of Past Payment, Paying Intent and Willingness to Pay for Digital Journalism – A Systematic Literature Review, Digital Journalism 8(5), 643-672. https://doi.org/10.1080/21670811.2020.1770112

Püchel, L., C.-M. Wellbrock (2020): Tipping Points of Content and Design Interaction: A Conceptual Framework to Understand Sales Through Content and Design, in: Proceedings of the 48th Annual Conference of the European Marketing Academy, Hamburg. http://proceedings.emac-online.org/pdfs/A2019-9881.pdf

Klaß, N. & C.-M. Wellbrock (2020): The measurement of journalists’ brand power and the influence on success, in: Proceedings of the 48th Annual Conference of the European Marketing Academy, Hamburg. http://proceedings.emac-online.org/pdfs/A2019-8957.pdf

2019

Wellbrock, C.-M., Boller-Hoffecker, A., Rittmann, D. (2019): Der Effekt der Anstoßzeiten der Fußball-Bundesliga auf die Nachfrage der Fernsehübertragung im Pay-TV, Journal für Sportkommunikation und Mediensport 4(1-2), 62-75. https://doi.org/10.25968/JSkMs.2019.1-2.62-75

Wellbrock, C.-M., Wolfram, M. (2019): Effects of Journalism Awards as Quality Signals on Demand, Journalism. Online first. https://doi.org/10.1177/1464884919876223

2018

Wellbrock, C.-M., J.P. Peters (2018): Eine Anwendung der Theorie der kognitiven Dissonanz auf die Problematik der Monetarisierung journalistischer Inhalte im Internet, in: Seufert, W. (ed.): Media Economics Revisited – (wie) verändert das Internet die Ökonomie der Medien?, 183-198.

Mandler, T., Seifert, R., Wellbrock, C.-M., Knuth, I., R. Kunz (2018): The Impact of National Culture on Mobile Commerce Adoption and Usage Intensity, in: Proceedings of the Hawaiian Conference on System Sciences.

2017

Schultze, S.A, C.-M. Wellbrock (2017): A Weighted Plus/Minus Metric for Individual Soccer Player Performance, Journal of Sports Analytics 4(2), 121-131. https://doi.org/10.3233/JSA-170225

2016

Wellbrock. C.-M. (2016): Media Bias in der internationalen ökonomischen Forschung – ein Literaturüberblick, MedienWirtschaft 13(2), 24-37. https://doi.org/10.15358/1613-0669-2016-2-24

Rohn, U., C.-M. Wellbrock (2016) (ed.): 2016 Special Issue by the European Media Management Association (emma). Journal of Media Business Studies 13(1).

Maennig, W., C.-M. Wellbrock (2016): Determinanten des Olympischen Medaillenerfolges, in: Deutscher, C., Hovemann, G., Pawlowski, T. & L. Thieme (ed.): Handbuch Sportökonomik, 383-400.

2015

Schnittka, O., C.-M. Wellbrock (2015): Does it really hurt? Consumer reactions to content sponsorships in daily newspapers, Journal of Business Economics 85(2), 107-128.

Wellbrock, C.-M. (2015): The Internet’s Impact on Journalistic Quality, in: C. dal Zot-to, G. Lowe, A. Lugmayer (eds.): Convergent Divergence? Cross-Disciplinary Viewpoint on Media Convergence, 83-97.

2014

Leroch, M.A., C.-M. Wellbrock (2014): Newspaper Subsidies & Journalistic Quality – Good Intentions, Bad Results, in: Murschetz, P. (ed.): State Aid for Newspapers – Theory, Cases, Actions, Heidelberg: 73-84.

Buschow, C., C.-M. Wellbrock (2014): Zwischen marktlichen und publizistischen Ansprüchen – Das Zieldual von Medienunternehmungen empirisch betrachtet, in: F. Lobigs, G. von Nordheim (eds): Journalismus ist kein Geschäftsmodell, Baden-Baden: 85-112.

Wellbrock, C.-M., K. Klein (2014): Journalistische Qualität – eine empirische Untersuchung des Konstrukts mithilfe der Concept Map Methode, Publizistik 59(4), 387-410.

2011

Leroch, M. A., C.-M. Wellbrock (2011): Saving Newspaper with Public Grants – the Effects of Press Subsidies on the Provision of Journalistic Quality, Information Economics and Policy 23(3-4), 281-286.

C.-M. Wellbrock (2011): Die journalistische Qualität deutscher Tageszeitungen – ein Ranking auf Grundlage von Expertenurteilen, MedienWirtschaft 8(2), 22-31.

Schnittka, O., C.-M. Wellbrock (2011): Die Angst der Zeitungen vor Sponsoren: Eine empirische Untersuchung von Mediensponsorings im Zeitungsmarkt, MedienWirtschaft 8(4), 12-19.

Schnittka, O., C.-M. Wellbrock (2011): Does it really hurt? An empirical assessment of media sponsorship effects on national daily newspapers, in: Proceedings of the 40th Annual Conference of the European Marketing Academy, Ljubljana.

Strube, M., Knuth, I., C.-M. Wellbrock (2011): User Motivation on Generating Content, in: Vukanovic Z. & Faustino, P. (eds.): Managing Media Economy, Media Content and Technology in the Age of Digital Convergence, Lissabon, Portugal, 343-365.

Strube, M., C.-M. Wellbrock (2011): User Generated Content as a Strategic Option for Media Companies, in: Albarran, A., Faustino, P. & Santos, R. (eds.): The Media as a Driver of the Information Society, Lisabon, Portugal.

2008

Maennig, W., C.-M. Wellbrock (2008): Sozioökonomische Medaillenberechnungen: Exakte Prognosen für alle, hinreichend genaue Prognosen für die wichtigsten Sportnationen – oder ‘nur‘ Sollberechnungen?, Sportwissenschaften / The German Journal of Sports Science 38(4), 472-475.

Maennig, W., C.-M. Wellbrock (2008): Sozioökonomische Schätzungen olympischer Medaillengewinne, Sportwissenschaften / The German Journal of Sports Science 38(2), 131-149.

In the Media

2022

HORIZONT: "Was es für Medien bedeutet, wenn Werbung wählerischer wird", Roland Pimpl, 13.01.2022, https://www.horizont.net/medien/nachrichten/finanzierung-von-journalismus-was-es-fuer-medien-bedeutet-wenn-werbung-waehlerischer-wird-197045

2021

HORIZONT: "Über die Chancen und Nebenwirkungen eines aktivistischen Journalismus", Roland Pimpl, 07.06.2021, https://www.horizont.net/medien/nachrichten/dieser-kurs-ist-riskant-ueber-die-chancen-und-nebenwirkungen-eines-aktivistischen-journalismus-192028

Medium Magazin: Fuckup right. Aus welchen Fehlern Medien-Start-ups gelernt haben, Antje Plaikner 4/2021.

HMS-Podcast Medien Macht Meinung: Wie machen wir den Journalismus innovativer? https://www.youtube.com/watch?v=lbjYxLtU6LA

Impresso: "Das Spotify-Prinzip – für Verlage geeignet?", Helmut van Rinsum, 1/2021.

Deutsche Welle: "Will big tech save journalism?", Kristie Pladson 11.03.2021, https://www.dw.com/en/will-big-tech-save-journalism/a-56825927

2020

Journalist: „Oder doch lieber eine Flatrate???“, Henning Kornfeld, 11/2020.

Medientage München: „Was können Verlage vom Spotify-Prinzip lernen“, 28.10.2020

DJV NRW Journal: „Innovation systematisch fördern“, 20.10.2020, https://journal-nrw.de/innovation-systematisch-foerdern/

Was mit Medien Podcast: „Christian Wellbrock und Christopher Buschow, wie kann deutscher Journalismus innovativer werden?“, 25.09.2020,https://wasmitmedien.de/2020/09/25/christian-wellbrock-und-christopher-buscherow-wie-kann-deutscher-journalismus-innovativer-werden/

WDR5 Töne, Texte, Bilder: „Paywall-Angebote auf dem Prüfstand“, Interview with Anja Backhaus, 04.09.2020, https://www1.wdr.de/mediathek/audio/wdr5/wdr5-toene-texte-bilder-interviews/audio-paywall-angebote-auf-dem-pruefstand-100.html

Horizont.net: „Viele Medien können sich für die Demokratie relevanten Journalismus nicht mehr leisten“, Interview with Roland Pimpl, 11.08.2020. https://www.horizont.net/medien/nachrichten/wirtschaftsprofessor-christian-mathias-wellbrock-viele-medien-koennen-sich-fuer-die-demokratie-relevanten-journalismus-nicht-mehr-leisten-184859

Horizont: „Der Markt versagt“, Interview with Roland Pimpl, 32-33/2020, p. 14-15, 6.08.2020.

WDR5 Töne, Texte, Bilder: „Was die Leute in der Corona-Zeit lesen“, 25.07.2020. https://www1.wdr.de/mediathek/audio/wdr5/wdr5-toene-texte-bilder-interviews/audio-was-die-leute-in-der-corona-zeit-lesen-100.html

Medium Magazin: „Ein Spotify für Journalismus?“, Pauline Tillmann, 25.05.2020. https://www.message-online.com/ein-spotify-fuer-journalismus/

Journalist, „Das Ende der Werbung (wie wir sie kennen)“, 5/2020, p. 46-51.

Deutschlandfunk, Mediasres, „Strategien deutscher Verlage“, 16.01.2020, https://ondemand-mp3.dradio.de/file/dradio/2020/01/16/strategien_deutscher_verlage_interview_mit_dlf_20200116_1541_18e7988d.mp3

2019

Deutschlandfunk, Mediasres, „Forum gemeinnütziger Journalismus – Ruf nach neuen Regeln“, 16.12.2019, https://www.deutschlandfunk.de/forum-gemeinnuetziger-journalismus-ruf-nach-neuen-regeln.2907.de.html?dram:article_id=465914

Die Welt, „Darum fürchten ARD und ZDF die „Netflix“-Taste so sehr“, 16.09.2019, https://www.welt.de/wirtschaft/plus200284438/Fernsehen-Streaming-Apps-sorgen-fuer-Streit-um-Fernbedienungs-Plaetze.html

Deutschlandfunk Nova, Eine Stunde was mit Medien, „Wozu für Journalismus zahlen?“, 04.07.2019, https://www.deutschlandfunknova.de/beitrag/talkshow-sendezeit-fuer-populisten

WDR 5, Töne, Texte, Bilder, „Zahlungsbereitschaft: 10 Euro für Presse“, 06.07.2019, https://www1.wdr.de/mediathek/audio/wdr5/wdr5-toene-texte-bilder-beitraege/audio-zahlungsbereitschaft--euro-fuer-presse-100.html

Grimme Online Award 2019 Preispublikation, „Journalismus sollte sich stärker über den Markt finanzieren“, 19.06.2019, 6-7. https://www.grimme-online-award.de/2019/beitraege-aus-der-preispublikation/

WDR 5, Töne, Texte, Bilder, „Edition F: feministisch und erfolgreich“, 04.05.2019, https://www1.wdr.de/mediathek/audio/wdr5/wdr5-toene-texte-bilder-beitraege/audio-edition-f-feministisch-und-erfolgreich-100.html

Deutschlandfunk, Mediasres, „Watson.de – Portal mit Schwierigkeiten“, 29.04.2019, https://ondemand-mp3.dradio.de/file/dradio/2019/04/29/watsonde_portal_mit_schwierigkeiten_dlf_20190429_1552_02982ad0.mp3

2018

connectNRW, “Im Gespräch mit Professor Christian-Mathias Wellbrock“, 06.12.2018, https://www.connectnrw.de/de/Professor-Christian-Mathias-Wellbrock-Universitat-zu-Koln.php

2016

DeutschlandRadio Kultur, Studio 9, „Zeitungsverlage haben Entwicklung verpennt“, 07.09.2016, https://www.deutschlandfunkkultur.de/zukunft-des-printjournalismus-zeitungsverlage-haben.1008.de.html?dram:article_id=365180

2015

Népszabadság (Hungarian Newspaper): Interview, 31.12.2015.

2013

NDR Info und WDR 5 Mittagsecho: expert interview, 31.09.13, 13.35 Uhr.




Hosted Events

3rd Symposium "Successful Digital Journalism" 2020 at the University of Cologne Report

2nd Symposium "Successful Digital Journalism" 2019 at the University of Cologne Program

Annual Conference of the Media Economics Division (FG Medienökonomie) of the German Communication Association (DGPuK) 2019 in Cologne (with C. Zabel)

1st Symposium "Successful Digital Journalism" 2018 at the University of Cologne Program Report

Annual Conference of the European Media Management Associstion (emma) 2015 in Hamburg (with M. Clement) Program

Impressum